Iedere wijninkoper die we spreken – klein en groot - is het er helemaal over eens: in Nederland beginnen we steeds vaker de wat duurdere wijnen te drinken. Weliswaar is de gemiddelde consumptie wat omlaag gegaan maar als we wijn kopen gaan we niet meer voor kwantiteit maar voor kwaliteit. Overigens was dit een trend die al precorona zichtbaar was maar die vermaledijde lockdown en de daarvan onderdeel uitmakende sluiting van de horeca heeft nog extra de turbo gezet op dat drinkgedrag. Dan was die toch nog ergens goed voor. Nu we niet buiten de deur konden genieten, gingen we ons thuis extra verwennen.
Bij De Grote Hamersma kunnen we dat alleen nog maar extra bevestigen. Niet zozeer omdat we met het proefteam zelf ‘duurder’ zijn gaan consumeren: we zagen het met name in het zoekgedrag van de bezoekers van onze website. En bovendien aan het aanbod van te beoordelen flessen dat we kregen toegestuurd.
‘Goede bekenden’ troffen we steeds vaker in de proefdoos in het gezelschap van hun speciale cuvées of limited editions, bijzondere regio’s dienden zich aan, zo ook minder bekende wijnlanden, kleine wijnboeren en ‘vergeten druiven.’ Je zou er een database mee kunnen vullen en er nieuwsbrieven over vol kunnen volschrijven. En dat deden we dan ook.
Enfin, inmiddels zitten we in Nederland in de fase ‘terrasje open, terrasje dicht.’ Op het moment van schrijven gold dat de flessen al weer bijna opgeborgen dienden te worden als we de vijf in de klok net achter de rug hadden.
Zodoende zijn we noodgedwongen vaak weer aangewezen op onze eigen wijn die we dan maar op ons eigen terras, balkon, dakterras of bank drinken. En dan is het vervolgens natuurlijk allemaal leuk en aardig dat we tegenwoordig dus best wat meer willen uitgeven maar dat wil nog niet zeggen dat we een koopje uit de weg gaan.
Nu pakken de supermarkten in de zomer bijna traditioneel uit met hun wijnmarkten. En Albert Heijn bijt het spits af. Wij troffen in hun ‘zomeraanbod’ een aantal goede bekenden die we al een mooie score hadden gegeven toen ze nog hun gewone prijskaartje kenden. Bovendien troffen we in het aanbod ook een ruime keuze aan voornoemde speciale cuvées en limited editions. In alle gevallen geldt hoe dan ook dat de prijstang het zonnetje in huis is.