Nederland zag er toch nog behoorlijk anders uit toen we in de zomer verslag deden over het fenomeen wijnmarkten. Op het moment van publiceren zaten we met zijn allen net in de fase ‘terrasje open, terrasje dicht.’ Wie thuis nog even vloeibaar verder wilde genieten, moest zorgen voor voldoende mondvoorraad. Het woord ‘hamsteren’ kunnen wij niet meer horen zonder ook de bijbehorende gebaren te zien van Irma Sluis, met afstand de bekendste doventolk van Nederland. Maar hoe anders is het nu. We mogen weer. We kunnen weer. En we gaan weer. De grootste zorg lijkt momenteel of je CoronaCheck-app niet vastloopt als je je favoriete café of club wilt bezoeken.
Is in die tussenliggende periode dan ook ons wijndrinkgedrag gewijzigd? Nee hoor. Gelukkig niet zouden we bijna zeggen. Wat precorona het geval was, wordt ijverig voortgezet. Als we wijn voor thuisverbruik kopen, gaan we niet meer voor kwantiteit maar voor kwaliteit. Beter iets minder drinken maar dan wel beter lijkt nog verder onderstreept. En we weten niet hoe het met jou zit – al hebben we wel een vermoeden – als je eenmaal wat beters hebt geproefd wil je nu eenmaal niet meer terug.
In de zomerwijnmarkten zagen we toen sowieso al een verhoogde belangstelling voor onder andere speciale cuvées en limited editions. Veelal overigens wel van wijnhuizen waarvan ‘het gewone assortiment’ al door de desbetreffende supers werd gevoerd. Inmiddels bereiken ons echter berichten dat er door de wijnkopers wat avontuurlijk is ‘geshopt’. Natuurlijk zullen ‘the usual suspects’ ook weer in de ‘van/voor’ schijnwerpers geplaatst worden maar een blik in onze wijnglazenbol heeft ook zicht geboden op verrassender, vaak tijdelijke aanvullingen op de supermarktwijnassortimenten.
In ieder geval hebben we bij De Grote Hamersma een behoorlijk aantal proefflessen aangeleverd gekregen waarvan ons werd verzekerd dat deze slechts tijdelijk dan wel beperkt leverbaar zullen zijn. Vroeger toen de gids nog slechts in gedrukte vorm bestond, moesten we daarvoor ‘passen’. Noodgedwongen, omdat het boek pas in de boekwinkel belandde als die wijnen allang niet meer in de schappen stonden.
Maar nu? Leve de zegeningen van het internet. Vandaag geproefd en akkoord bevonden? Morgen al zichtbaar voor de liefhebbers. Enfin, bijna traditioneel omarmt Albert Heijn de herfst met hun wijnmarkt. En daar ligt het zwaartepunt dit keer op wijnen die we niet alleen in het najaar graag drinken maar die ook tijdens de onvermijdelijke feestdagen op tafel niet zullen misstaan.
Hoe dan ook, een extra reden om straks naar de super te gaan. En weliswaar is het dragen van een mondkapje daar niet meer verplicht, maar misschien is het toch aan te bevelen. Zodat niemand die grote glimlach kan zien die om je mond verschijnt als je met je winkelwagen vol aanbiedingen door de winkel loopt.