Champagne in Corona tijd

‘When times are tough people don’t want to be seen drinking Champagne’, luidde de verzuchting van een Engelse wijnverkoper tijdens het hoogtepunt van de financiële en economische crisis die in 2007 losbarstte. 

De wereldberoemde grote merken (les grandes marques) zagen zich geconfronteerd met soms tientallen procenten lagere verkopen. Supermarktketen Tesco zag zich zelfs genoodzaakt om de prijzen van hun Champagnes te halveren onder het motto ‘Wie maakt me los?’  Engeland, het land waar de meeste Champagne naar geëxporteerd werd, besloot de hand op de knip en de kurk te houden. En elders was het niet veel beter. 

Maar toen dat allemaal weer achter de rug was, werd de dorst weer volop gelest. Champagne werd populairder dan ooit tevoren.  ‘Eens maar nooit weer’ luidde de stellige overtuiging. Maar ja, toen was daar Corona. En daarmee is de Champagnedorst weer als sneeuw voor de zon verdwenen. 

Laten we voor het gemak even Frankrijk nemen, omdat daar de helft van alle Champagne wordt gedronken. Alle bars, restaurants en hotels zijn sowieso dicht. En in de supermarkten en hypermarchés zijn de verkopen met 70 procent afgenomen. Maar ook de rest van de wereld lijkt op een droogje te staan. 

Jean-Marie Barillère, de co-president van het Comité Champagne, zucht in Drinks Business: ‘We are the drink that will be the most affected by the crisis, because we are the drink of celebration, and we are a luxury drink at the same time.’ Met angst en beven denkt hij terug aan de vorige vrije val in de verkopen: van 340 miljoen flessen in 2007 naar 293 miljoen in 2009.  

Ontvouwt zich een zelfde soort scenario dan zou de wereldwijde vraag nog wel eens serieuzer kunnen opdrogen. In 2019 werden er bijna 300 miljoen flessen verkocht; als de crisis echter doorzet wordt er een krimp voorspeld van 20 procent of zelfs meer.

Laten wij van De Grote Hamersma de moed erin houden. Het Champagne-tegeltje dat wij ooit eens in een proeflokaal zagen hangen, willen we je zodoende niet onthouden: ‘It bubbles your troubles away.’  

En ook het optimisme van een liefhebber sprak ons aan. Deze vertelde dat hij altijd een flesje koud heeft liggen. ‘Champagne is niet alleen om wat mee te vieren. Ik drink het juist na een rotdag. Die ben ik dan zo weer vergeten.’

Een poging wagen kan nooit kwaad, lijkt ons. 

Alle artikelen in de categorie:

Top 10 rood uit Sicilië

Hier vind je de actuele Top 10 rode wijn uit Sicilië van alle door ons geproefde en beoordeelde wijnen nu verkrijgbaar in de winkel. Maar er zijn nog veel meer lekkere rode wijnen uit de Sicilië daa...

De opkomst van online wijnwinkels

In de afgelopen jaren is de populariteit van online wijnwinkels enorm toegenomen. Steeds meer mensen kiezen ervoor om hun favoriete wijnen vanuit hun luie stoel te bestellen.Deze trend is niet alleen ...

Top 10 rood uit Stellenbosch

Hier vind je de actuele Top 10 rode wijn uit Stellenbosch van alle door ons geproefde en beoordeelde wijnen nu verkrijgbaar in de winkel. Maar er zijn nog veel meer lekkere rode wijnen uit de Stellenb...

Champagne in Corona tijd

‘When times are tough people don’t want to be seen drinking Champagne’, luidde de verzuchting van een Engelse wijnverkoper tijdens het hoogtepunt van de financiële en economische crisis die in ...

Sluiten ×

Schrijf je in voor de Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste top 5, actuele supermarkt vondsten, aanbiedingen en favorieten van De Grote Hamersma! Met informatie, trends en tips over de beste wijnen op de Nederlandse schappen.