Als er sprake is van wijnland Spanje 2.0 dan is het nieuwe hoofdstuk van dit toch al indrukwekkende boek te danken aan de wederopstanding van Rueda. En dan te bedenken dat nog niet eens al te lang geleden de Spaanse wijnindustrie een rood bolwerk was. Aan wit had men niet of nauwelijks boodschap. In Spanje niet. En buiten de landsgrenzen al helemaal niet.
Toegegeven, er werd wel blanco geproduceerd maar tot de verbeelding spreken deed deze bepaald niet. Veel van het gemaakte wit was - mede met dank aan het Spaanse zonnetje en de klassieke maakmethodes - veelal saai, geeuwerig en futloos. En als er al gesproken kon worden van een Spaanse signaturewijn dan trok deze ook bepaald geen volle zalen. Wie rancio wist te waarderen, behoorde tot het kleine groepje liefhebbers dat wist te genieten van opzettelijk geoxideerde wijn, die vaak jarenlang opgeslagen had gelegen in extreem warme bovengrondse ruimtes.
Nu onderscheidde ook het wit uit Rueda zich niet door een enorme dynamiek. Tot begin jaren zeventig van de vorige eeuw toen nota bene een wijnmaker uit Rioja, Marqués de Riscal, de regio nieuw leven inblies, op zoek als hij was naar een goede plek voor nota bene sauvignon blanc om daarmee fris wit te maken. De reden? Eenvoudigweg omdat hij bij een nieuwe generatie wijndrinkers die wens bespeurde. Nu wilde hij dat trouwens het liefst doen, chauvinistisch en trots als hij was, met autochtone druiven. Liep de wereldwijde wijnmarkt immers niet al over van look-a-likes? Maar in Rueda stond alleen maar die vermaledijde verdejo aangeplant. Een plaatselijke slomerik die al duizend jaar een slaperig bestaan leidde, waarin hij niets anders wist te produceren dan muffe, matte, lobbige bleekneusjes.
Toch zag de Riscal mogelijkheden in deze autochtoon. Hij liet ’s nachts oogsten door plukkers met een mijnwerkershelm op en de druiven verzamelen in kleine plastic bakken. Resultaat: koeler, onbeschadigd fruit dat door deze plukmethode niet voortijdig ging gisten. Bovendien werd er tijdens het vervoer van wijngaard naar de bodega ook nog eens een ‘deken’ van stikstof over de geplukte druiven gelegd om het contact met zuurstof tot een minimum te beperken, een procedé dat dankzij moderne wijn maaktechnieken tijdens het feitelijke wijn maken kon worden voortgezet.
De successtory is inmiddels nagenoeg bekend. Rueda is de benchmark voor verdejo. De regio onder Valladolid is hét wijngebied van Spanje voor fris wit van deze druif geworden. En dat succes smaakte naar meer. In het voetspoor van de markies volgden ondertussen ruim 1500 andere wijnboeren, 70 onafhankelijke wijnproducenten en 3 coöperaties. En met alle respect voor Castilla-La Mancha, Rioja, Navarra en Almansa, wijnregio’s die de druif inmiddels ook hebben aangeplant, verdejo laat zich toch echt alleen van zijn beste kant zien in Rueda. De Consejo Regulador de la Denominación de Origen Rueda, de regelgevende instantie ter plekke, doet er alles aan om het succes in goede banen te leiden. Om het unieke karakter van de druif uit de regio te waarborgen wordt er voortdurend geadviseerd, gecontroleerd en geïnformeerd. De belangen en de daarmee gepaard gaan verantwoordelijkheid zijn dan ook groot.
Als we het even in cijfers uitdrukken: van het aangeplante druivenareaal in de streek is 99,14 procent wit (bijna 20.000 hectare) en 85 procent daarvan is verdejo. Een en ander betekent dat binnen een halve eeuw Rueda zich heeft ontwikkeld tot de grootste Spaanse wijnregio voor wit die tekent voor een marktaandeel van niet minder dan 41 procent. Anders gezegd: dat staat voor een jaarlijkse productie van 100 miljoen liter. En die vinden ondertussen ook in Spanje gretig aftrek: 85 procent komt het land niet uit. En de 15 miljoen liter die er wel in slaagt om de grens over te komen, wordt met name bij ons enthousiast onthaald. Nederland is het belangrijkste exportland voor dit wit van de verdejodruif. Vanwege zijn frisse, doordrinkbare, verkwikkende en dorstlessende karakter. Maar ook omdat veel liefhebbers deze original een erg smakelijk alternatief vinden voor international sauvignon blanc in een tijd waar eigenheid en authenticiteit steeds nadrukkelijker verkoopargumenten zijn geworden.
GA DIRECT NAAR ALLE GOEDSCORENDE RUEDA WIJNEN IN DE GROTE HAMERSMA