Duurzaam kopen: we willen wel maar doen het niet - De Grote Hamersma

Duurzaam kopen: we willen wel maar doen het niet

Het aandeel wijnkopers dat gevoelig is voor de term ‘duurzaamheid’ is groot en blijft groeien. Zo’n 60 procent van consumenten wereldwijd geeft aan zich verbonden te voelen met duurzame initiatieven.

Het Britse onderzoeksbureau Wine Intelligence maakte een lijstje met: de kansen voor alternatieve wijnen in 2022 per soort. Met stip op één: natuurwijn. Daarna biologische wijn, duurzaam geproduceerde wijn en milieuvriendelijk wijn. Inderdaad, een raar rijtje. Want verderop vind je onder andere ook nog: biodynamische wijn, oranje wijn, pét-nat en vegan wijn. Alle varianten kunnen natuurwijn zijn, maar ook niet. Lastig. Kennelijk gaat het om hoe de wijn zich richting de koper typeert. Het blijft dus een beetje een appels-en-perenshow.    

Alleen, er gaapt een gat tussen wat consumenten voelen en wat ze werkelijk doen. Het kopen van die duurzame alternatieven schommelt zo rond de 30 procent. Zoals verwacht is de prijs de spelbreker. Wijn die gemaakt is met meer aandacht voor omgeving, milieu en natuur kost nou eenmaal meer. Het werk is vaak kleinschaliger, handmatig en intensiever. Maar dan heb je wél wat - in de meeste gevallen.


Bekijk hier alle verzamelde Groenvoorzieningen

Alle artikelen in de categorie:

Top 10 rosé onder 10 euro

Welkom bij De Grote Hamersma, waar we de top 10 rosé wijnen onder de 10 euro presenteren. Ontdek betaalbare rosés die je smaakpapillen zullen verrassen zonder je portemonnee te belasten. Onze select...

Groene rosé

De zon draait al weer warm. De natuur heeft weer kleur op de wangen. En daarmee neemt ook de dorst naar de vrolijkste aller wijnsoorten toe. Alle seinen staan weer op groen voor rosé. Nog even voor a...

Top 10 pinot grigio onder 10 euro

Hier vind je de actuele top 10 pinot grigio onder 10 euro van alle door ons geproefde en beoordeelde wijnen nu verkrijgbaar in de winkel. Maar er zijn nog veel meer lekkere tempranillo wijnen daarom v...

Duurzaam kopen: we willen wel maar doen het niet

Het aandeel wijnkopers dat gevoelig is voor de term ‘duurzaamheid’ is groot en blijft groeien. Zo’n 60 procent van consumenten wereldwijd geeft aan zich verbonden te voelen met duurzame initiati...

Sluiten ×

Schrijf je in voor de Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste top 5, actuele supermarkt vondsten, aanbiedingen en favorieten van De Grote Hamersma! Met informatie, trends en tips over de beste wijnen op de Nederlandse schappen.