Seuren wil niet zeuren

Horeca tips & tricks

Uit eten gaan moet leuk zijn, afstandelijke zakelijke diners daargelaten. Sfeervol, gezellig, smakelijk, dat je er echt zin in krijgt. Goed eten in spannende of minder spannende mate is daarbij essentieel, maar sfeer en bediening zijn wat mij betreft nog belangrijker. Zeker na vrijwel een volledig jaar sluiting kunnen restaurants het onderscheid maken en laten voelen wat mensen al die tijd gemist hebben: het UIT eten gaan. 

Om te ervaren hoe dat voor onze gasten voelt, is het voor mensen die in restaurants werken oh zo belangrijk om uit eten te gaan. Als je je kunt inleven in de gast kun je je werk ook veel beter doen. Helaas had ik een tijd geleden een ervaring waarbij ik me afvroeg of de gastheren zelf wel uit eten gingen. Nu weet ik dat vrijwel iedereen die in de horeca werkt zijn uiterste best doet om het voor zijn gasten de best mogelijke ervaring te creëren, dus geen naming noch shaming. Seuren wil niet zeuren, maar stiekem toch een beetje wel. Vandaar bij deze een aantal belerende to do en not to do tips, voor een ieder die het wil horen:

Als je als restaurant kiest om op een betaalbare plek op een industrieterrein te zitten, zorg dan in ieder geval voor een beetje aankleding. Plantje, bloemetje, kussentje, weet ik het. Al zet je een draaiorgel neer, maak een beetje sfeer. Hoe hip het ook is om geen pretenties te hebben, een campingtafel op een industriële straat is niet gezellig.

Bij meer dan vijf euro voor een glas wijn is duralex of glaswerk van het formaat portglaasje niet gepast. Een gast wil serieus genomen worden en niet het idee hebben dat deze zijn eigen toiletpapier ook nog had moeten meenemen. Het toont bovendien weinig respect voor de wijnmaker. Die een jaar heeft lopen zwoegen om zijn wijn door goedkoop glaswerk totaal onbegrepen een keelgat in te zien gaan. Hetzelfde geldt voor de temperatuur van de wijn: zorg voor de juiste temperatuur bij de juiste wijn. 

Als je om 17:00 open bent, zorg dan dat je klaar staat voor je gasten. In korte broek aan het personeelseten met plastic gastronorm bakken op tafel op zegt niet tegen gasten: welkom, ga lekker zitten. 

Als een gast de helft van een fles wijn laat staan staan en om een glas van iets lekkers vraagt, ga dan in gesprek en vraag door. Muisinfectie of kurk proef je soms niet in eerste instantie en na een glas durft de gast dat niet altijd meer te zeggen. De wijn was echt wel opgegaan als deze niet zo godsgruwelijk smerig was. Neem het verlies, want de kans dat de gast terug komt is anders vrijwel nihil.

One size fits all werkt niet in de horeca, een gast is geen baseballcap. Wanneer iemand met bovengemiddelde wijninteresse vraagt om een stevig glas wijn, kom dat niet met de huiswijn die toevallig 14% alcohol heeft. Chardonnay uit Southern Australia is niet per se hetzelfde als een mooi rijk glas wit. 

Zo, ik ben weer uitgezeurd voor deze week. Als je zeker wil zijn van een aantal wijnrestaurants die in ieder geval snappen hoe het werkt is hier nog een klein lijstje: Zarzo in Eindhoven, Domenica, Lobby Fizeaustraat, De Klepel en Parlotte in Amsterdam, Fitzgerald in Rotterdam, Bouzy in Den Haag, Bouwkunde in Deventer, Pinot in Breda en natuurlijk nog veel meer zaken die je kunt vinden op Star Wine List. Fijn weekend!

Job Seuren

Kamagurka: Chardonnay factor 100
De klimaatverandering laat de wijngaardeniers steeds intensiever zoeken naar manieren om druiven te beschermen tegen te intense zonnestralen.
Julius Jaspers: Recept voor sateh daging bij syrah
Montaignan heeft een fles van hun syrah laten bezorgen bij Julius Jaspers. Inderdaad, wie kent ‘m niet? Maar wat je misschien nog niet wist is dat hij net een nieuw kookboek heeft....
Mascha Lammes en Ronald Giphart: Recept voor schelpjes à la Sea Salt Saloon bij chardonnay
Montaignan heeft een fles van hun chardonnay laten bezorgen bij Mascha Lammes en Ronald Giphart. Los van het feit dat zij zelf erg houden van wit met wat meer vulling hebben ze ook....