Het team

Harold Hamersma (Amsterdam; 1956; een waardeloos wijnjaar; dat hem dat nu net weer moet overkomen) is naamgever van De Grote Hamersma. Vond ie een goeie naam, mede omdat hij zelf 1.90 meter is. Behalve boeken over wijn schrijven (dat zijn er inmiddels een stuk of dertig) is hij ook de wijnschrijver van NRC Handelsblad, Het Parool en Plus Magazine. Daarbij praat ie ook graag over wijn. Altijd eigenlijk. Zodoende is hij een veel gevraagd radiogast en verschijnt hij bovendien regelmatig op televisie. Dat wordt ook door ‘het vak’ gewaardeerd. Harold is gelauwerd met de Vinos de España Prijs voor de Pers. In 2013 is hij uitgeroepen tot de meest invloedrijke Nederlander in de wijnbranche. Uit handen van the Wine & Food Association ontving hij in datzelfde jaar de Oeuvre Award voor zijn inspanningen op het gebied van de wijnjournalistiek. In 2015 werd hem de Wijnrank overhandigd, de onderscheiding van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Wijnhandelaren die geldt als blijk van waardering voor het positioneren van wijn als cultuurgoed van de samenleving. En tussendoor drinkt hij nog wel eens een glaasje met mevrouw Hamersma die op haar beurt dan weer een kookboekwinkel heeft in Amsterdam. Eten en drinken gaan heel goed samen, vinden zij. 


Esmee Langereis (Amsterdam; 1974; hetzelfde jaar dat Barbaresco-producent Bruno Giacoso zijn memorabele Santo Stefano maakte) is wijnjournalist en -columnist, podcaster en sinds 2018 ook wijnmaker in Amsterdam-Noord. Zij schrijft over haar reizen en proefavonturen in diverse magazines (o.a. ELLE Eten, De Smaak van Italië) en heeft met haar site makemewine.nl en via social media in de afgelopen jaren een substantiële groep trouwe volgers opgebouwd. Esmee werd genomineerd voor Wijnvrouw van het Jaar 2018, is WSET advanced gediplomeerd, maar weet het wijngeneuzel te vertalen in toegankelijke wijnverhalen voor iedereen. Haar motto luidt 'life’s too short to drink vieze wijn'. Daarom ook heeft ze zich in 2016 aan Harolds zijde geschaard om hem te helpen het wijnevangelie te verkondigen via De Grote Hamersma. 


Kirsten Gelissen (Venlo; 1979; Billecart Salmon maakte toen overigens hun 96/100 scorende Champagne Brut Cuvée Nicolas François Billecart ) begon in 2003 bij MTV Networks als project- en later accountmanager op het gebied van brand partnerships voor MTV, TMF en Nickelodeon. Daarna heeft ze op het gebied van sponsorships & events advies gegeven aan de adverteerders van mediabureaus Aegis en Carat. Bij RTL was ze vier jaar eindverantwoordelijk voor de projectleiding op de creatieve afdeling RTL Concepts. Later is ze bij Veronica als zendercoördinator aan de slag gegaan. Van 2013 tot en met 2018 was ze zenderdirecteur bij 24Kitchen, waar een nieuwe strategische koers succesvol is uitgerold voor zowel tv, online, merchandise en evenementen. Het afgelopen jaar richt Kirsten zich op de begeleiding van culinaire projecten, waaronder De Grote Hamersma. Komt dat even mooi uit dat ze ook dol is op wijn. 


Mark Bruitsman (Nunspeet; 1968; in Ribera del Duero produceerde Vega Sicilia destijds hun fameuze Unico) heeft meer dan 25 jaar ervaring in de veranderende media, internet en televisie. Als creative director van internetbureaus Agency.com en Twinspark was hij verantwoordelijk voor de eerste online-activiteiten van o.a. ING, GAMMA en KPN. Ook stond hij als creative director en medeoprichter aan de wieg van de prijswinnende branded content afdeling RTL Concepts bij RTL Nederland. Later runde hij als zenderdirecteur Veronica Televisie en heeft hij als programmadirecteur voor FOX International Channels in Nederland en België de zenders FOX, National Geographic en 24Kitchen hun topjaren laten beleven. Sinds 3 jaar steekt Mark zijn kennis en ervaring als ondernemer in zelfstandige projecten, waarvan de focus nu ligt op de online-activiteiten van De Grote Hamersma.  In zijn geval is online nu onwine geworden.