Als Sonoma de Kalverstraat is dan is Napa de P.C. Hooftstraat. ‘Luxe, luxe, luxe.’ Het was het stopwoordje dat Ronald Giphart en ik gebruikten tijdens de acht afleveringen van De Wit, Rosé & Roodtrip, onze tv-serie die ons door Californië voerde. Napa is glamour & shine, het Hollywood van de Amerikaanse wijnwereld waar voor een hectaretje wijngaard fluitend een miljoen dollar of meer wordt betaald. Van € 61,25 voor een fles wijn kijkt dan ook niemand op. Of het moet van de voor dit geval vermelde valutasoort zijn. Enfin, Shafer. Maakt geweldige Cabernet. En zeer goede Merlot. Al is het niet voor de faint hearted. Instappen begint al bij ruim 15 procent alcohol. Daarna volgt er een reis langs manden met pruimengaarden in volle pracht, ruim bemeten vleeskersen, cacaoconcentratie, hoog opgestapelde specerijen en een breed uitwaaierende rode loper om de toegestroomde belangstellenden over hoogpoligheid richting de gelambriseerde proefruimte te leiden. En let's be honest, dat mag dan toch ook wat kosten?