door Esmee Langereis
Esmee wordt sinds het C-virus bedolven onder een vrachtlading whatsappjes met filmpjes, fotocollages en GIFjes van wijn-grappen en grollen. Buikpijn!
‘What’s the time? It’s Wine O’ Clock!’, ‘Het is altijd wel érgens ter wereld vijf uur.’ ‘Vandaag is er 99% kans op wijn’ en ‘I cook with wine; sometimes I even add it to the food.’ Facebook staat vol met dit soort grappige spreuken hahaha, filmpjes van vrouwen die zogenaamd wijnyoga doen hihihi en natuurlijk een paar keer per week dat gifje van Amy Schumer met een wijnglas ter grootte van een Chinese vaas hehehe. Hilarisch.
Check hier mijn verzameling...
Meestal komen die wijn memes uit de VS. Bijvoorbeeld de video ‘Chardonnay Go!’ waarin een vrouw hysterisch met haar telefoon over straat rent om glazen chardonnay te vangen - een persiflage op Pokemon Go! Die video kreeg ik destijds ook van meerdere mensen toegestuurd. Ik zeg het dus nu maar eerlijk: ik vind het vreselijk not so funny. Het lijkt soms alleen of ik de enige ben. Die filmpjes zijn trouwens tot daaraantoe, maar er zijn nu ook al clubjes waar écht wijnyoga gedaan wordt. Hou op met me hoor.
Mijn afgrijzen was daarom groot toen mijn puberzoon mij laatst voor ‘wine mom’ uitmaakte. Voor wie onder een steen leeft: wine moms zijn een Amerikaans stereotype vrouwen die spreuken op facebook zetten als ‘The most expensive part of having kids is all the wine you need to drink’ en ‘Technically you’re not drinking alone if your kids are home’. In de VS drinken wine moms hun white Zinfandel (zoete rosé) uit wijnglazen met opdruk als ‘Mommy’s sippy cup’ of ‘Mom Juice’ en zitten op de bank met sokken waarvan de zolen bedrukt zijn met ‘If you can read this, it’s time to bring me another glass of wine’.
Verschrikkelijk dus dat ik door de ogen van een puber niet te onderscheiden ben van deze moeders. Grondig onderzoek was noodzakelijk.
Wine Moms zijn vrouwen die het juk van het moederschap (luiers verschonen, boodschappen doen, bergen wasgoed) aanvoeren als rechtvaardiging om wijn te drinken, verpakt in humor en ironie met een vleugje feminisme.
Ik stuitte op de vlogs van Hannah Williams, ‘your friendly neighborhood wine mom, who believes that a glass of wine at 8 pm helps you being a better mom’. Haar video’s worden miljoenen keren bekeken. Hannah lijkt ook niet direct op de doorsnee uitgebluste wijnmoeder, omdat ze tattoo’s en blauw haar heeft, en relatief jong is. Misschien was wine mom genoemd worden helemaal nog niet zo’n belediging.
Maar Hannahs statements waren helaas net zo oninteressant als gezapig: ze drinkt nooit meer dan anderhalf glas wijn, want stel dat haar kinderen ergens last van krijgen, dan moet ze wel nuchter kunnen handelen. ‘Ook als papa thuis is.’ Iedere vlog behandelt ze ‘the reason why I drink tonight’, wat varieert van irritante kinderprogramma’s tot het te strak zitten van haar bh. Gaap.
Vergeleken bij die wine moms ben ik veel erger. Nog even en ik kan op voor dat andere Amerikaanse stereotype, de Vodka Aunt.
Je vindt relatief weinig Amerikaanse wijnen in de Nederlandse schappen, omdat hun eigen afzetmarkt groot is en ze hier qua prijs niet kunnen concurreren met wijn uit bijvoorbeeld Chili en Argentinië. Maar ook de Amerikaanse smaak speelt een rol; wijnen uit de VS zijn doorgaans zoeter dan wat we in Europa lekker vinden.
Een typisch Amerikaanse wijn is ‘white’ of ‘blush’ Zinfandel; lichtroze, bijna witte rosé, gemaakt van de Amerikaanse versie van de primitivo-druif. Wil je je een echte wine mom voelen, trek dan je bh uit en ga met deze zoete, spotgoedkope maar fruitige rosé op de bank voor de tv zitten. Makes you a better mom.